
Vir: google, Svet24.si
CI ADSS smo dne 10.4.2025 pri izvajanju naših operativnih aktivnosti zaznali sum korupcijskega tveganja s potezo stranke Gibanje Svoboda, ki se je tega dne množično razširila po družbenih omrežjih. Navedena koalicijska, vladna stranka je namreč z dopisom, naslovljenim vsem občinam v Sloveniji, datum 8.4.2025, številka zadeve 359-0012/2025, podala vlogo za pridobitev brezplačne pravice do uporabe plakatnih mest v času referendumske kampanje, katere organizator je Gibanje Svoboda, gre pa za referendum o Zakonu o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju umetnosti (ZDPIDU). Navajajo, da naj občine dopis upoštevajo kot prijavo za dodelitev brezplačnih plakatnih mest v občinah. Po javnih občilih že nekaj časa napovedujejo bojkot namer stranke SDS v zvezi z referendumom, ki ga očitno nameravajo sprovesti tudi na način plakatiranja na zahtevanih plakatnih mestih občin. Spet v dopisu pa navajajo, da so organizator referendumske kampanje. A se da ta zmešnjava zdravorazumsko pojasniti?

Vir: Twiter, X
Vendar njihova poteza ni kar tako samoumevna in enostavna. Ugotavljamo, da dosedaj nihče ni pomislil, da gre v zadevni zahtevi stranke Gibanje Svoboda po brezplačnih plakatnih mestih za sum poskusa storitve kaznivega dejanja in korupcijsko tveganje, če politična stranka poziva občine, da jim brezplačno omogočijo oglaševanje na občinskih panojih za referendumsko kampanjo. Zakaj je temu tako, obstaja več razlogov. Neenakopravna obravnava: Če občine brezplačno omogočijo oglaševanje eni politični stranki, medtem ko bi druge stranke to morale plačati, se ustvarja neenakopravna konkurenca. To lahko daje favorizirani stranki nepošteno prednost pri doseganju volilcev. Zloraba javnih sredstev: Občinski panoji so javna lastnina, financirana iz davkoplačevalskega denarja. Brezplačna oddaja teh panojev eni politični stranki pomeni, da se javna sredstva uporabljajo za promocijo določene politične agende, kar ni v javnem interesu. Potencialno protislužje: Takšno brezplačno oglaševanje lahko v prihodnosti ustvari občutek obveznosti občine do te politične stranke, kar vodi do potencialnih protislužij ali preferenčne obravnave te stranke pri drugih zadevah. Netransparentnost: Če takšna praksa ni jasno urejena in transparentna, odpira prostor za klientelizem in korupcijo. Odločitev, kateri stranki se omogoči brezplačno oglaševanje in zakaj, bi morala biti javna in utemeljena na jasnih kriterijih. Kršitev zakonodaje: Zakonodaja o financiranju politične kampanje in upravljanju javnega premoženja bi lahko prepovedala ali omejevala brezplačno dodeljevanje javnih virov političnim strankam. Tudi kazenska zakonodaja bi bila aktivirana, v kolikor bi občine temu pozivu ugodile iz nelegitimnih razlogov, osebnih koristi, politične pripadnosti ali pričakovanja protislužbe. Nesporno je, da opisan poziv politične stranke k brezplačnemu oglaševanju na občinskih panojih, ustvarja korupcijsko tveganje, ki ga je treba preprečiti z ustreznimi pravili in transparentnostjo.
Ne vemo, ali se v Gibanju Svoboda sploh zavedajo tveganja nezakonitosti, ki jih počnejo, v vsakem primeru njihova poteza kaže na brezsramno in zavržno neupoštevanje vseh pravil in zakonitosti, ter izkaz prvorazrednosti v smislu, saj jim nihče nič ne more.
V nadaljevanju bomo CI ADSS aktivno spremljali dogajanje v tej zvezi in v primeru morebitne odločitve katere od občin, da ustreže zahtevam stranke Gibanje Svoboda po brezplačnem oglaševanju na občinskih panojih, bomo o tem takoj obvestili KPK in podali naznanilo suma kaznivega dejanja pristojnemu Okrožnemu državnemu tožilstvu.
CI ADSS